Faalangsttraining

“Wees niet bang om te falen, wees bang voor ‘het niet te proberen’.
Kleine stapjes maken een grote verandering”

Wat is faalangst?

Faalangst is de spanning of angst die je ervaart in situaties waarin je op cognitief, sociaal of motorisch vlak wordt beoordeeld of een prestatie moet leveren. Het effect is dat je onder jouw niveau of onder jouw kunnen gaat presteren.
Zo kan je allerlei lichamelijke sensaties (hartkloppingen, zweten, rood worden, …) gaan ervaren die bedoeld zijn om je lichaam voor te bereiden op acuut gevaar om te kunnen vechten of vluchten. In situaties zoals een examen maken, een sollicitatiegesprek doen, spreken voor een groep enz. is dit echter niet zo handig. Je kan er onzeker van worden en het kan je zelfbeeld schaden.
Het is belangrijk dat je leert wat je zelf kan doen om deze faalangst te verminderen .

 

Doel

  • Een grotere bewustwording van hoe de faalangst zich bij jou uit.
  • Inzicht in je eigen gedrag en denkpatroon die mede de oorzaak zijn van je faalangst.
  • Sneller anticiperen op de signalen van je lichaam m.b.v. tools die je aangeleerd krijgt.
  • Meer ontspannen zijn en meer zelfvertrouwen hebben in de situatie waar je voorheen faalangstig was.
 

Voor wie?

Mensen die faalangst ervaren bij:

  • de autorijlessen
  • het spreken voor een groep
  • een sollicitatiegesprek
  • een doktersbezoek/tandartsbezoek
  • het afleggen van examens
  • het maken van nieuwe contacten

Inhoud

De training bestaat uit ongeveer 6 sessies van 1 à 1,5 uur. Je kan ze zowel individueel op afspraak, of in groep op vastgelegde momenten, volgen. (zie agenda) link
Na elke sessie, ontvang je een mail met de essentiële informatie.

  • Kennismakingsgesprek (individueel)
  • Algemene kennisverbreding: Wat is faalangst? Werking van ons zenuwstelsel, hersenen , enz. ten tijde van faalangst.
  • Persoonlijke kennisverbreding: Mijn angsttriggers. Opstellen persoonlijke doelstellingen. Mijn kwaliteiten vs mijn valkuilen.
  • Praktische oefeningen: Ademhalingsoefeningen, spierontspanningsoefeningen, omdenken, enz.

Er wordt praktisch en gericht geoefend aan de hand van eigen situaties.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze actief aan de slag gaan met de oefeningen die ze meekrijgen voor thuis.

 

CONTACTEER VANOUDSCOACHING